Úgy az igazi a body shaming, ha a szülőktől kapod

Januártól nyomjuk a közösségi létet, az öltözőben találkozom a többi szülővel és gyerekkel pár perc erejéig. Vagy kicsit hosszabban, míg ebéd után várjuk a csemetéket. Egy ilyen reggel hallottam, ahogy egy anyuka megjegyzést tett a lányára. A kislány arról csacsogott nekünk, hogy ha nagyon sokáig áramszünet lesz, akkor nem lesz se étel, se innivaló, és akkor nagyon éhes lesz. Erre az anyukája foghegyről odavetette neki, hogy "neked aztán nem ártana, annyi tartalékod van".  Ledöbbentem, hogy egy maximum 6 éves lány, aki amúgy nem kövér egyáltalán, hogy kaphat ilyen beszólást a saját anyukájától. Pár héttel később a lányt az apukája hozta el ebéd után, mesélte lelkesen, hogy farsangkor milyen finomakat ettek. Erre az apja is tett egy, a fentihez hasonló megjegyzést, hogy inkább ne foglalkozzon az evéssel a lány, mert nincs rá szüksége. Elgondolkodtam egy percig, hogy szóljak-e. Nem szoktam kéretlen tanácsokat osztogatni más szülőknek, mert egyrészt nincs bevált recept, ami minden gyerek nevelésénél jó, másrészt nem tudhatom a mögöttes történéseket. Azonban van pár dolog, ami szerintem nem megengedhető egy gyerekkel szemben, mert baromira káros. És a testére tett kritizáló, leszóló megjegyzések ilyenek. Ha úgy érzi a szülő, hogy a gyerek túl sokat eszik, netán nem egészséges dolgokat eszik, akkor tegyen ezek ellen, amennyire tud. Vagy menjenek el együtt hosszabban sétálni, szaladgálni, biciklizni, hogy a bevitt kalóriákat elégesse. De a szimplán megszégyenítő beszólogatás biztos nem hozza meg a várt eredményt. Legfeljebb kamaszkori anorexiát vagy bulímiát, önbecsülési zavarokat.  Végül nem szóltam, mentünk mi is a dolgunkra, és ők is. De ezek a mondatok megmaradtak bennem. Nagyon odafigyelünk arra, hogy ne használjunk önbecsülés-romboló szavakat a gyerekkel szemben. Ez nem azt jelenti, hogy ne szólnánk rá, ha valamit rosszul csinál, de például nem azt mondjuk neki, hogy buta vagy, hanem, hogy butaságot csináltál, pedig olyan okos vagy. Szerintem nagyon más a két mondat jelentése és hatása. Ha azt mondogatjuk a gyereknek, hogy kövér, buta, lusta, rossz, akkor ezzel azonosítja magát, és nem fogja szeretni azt, akit a tükörben lát. 

Úgyhogy kedves szülőtársak, próbáljunk meg tartózkodni a gyermekünket dehonesztáló kijelentésektől. Köszönöm.